דו"ח אישי

איך לשמור על הכסף והפנסיה בזמן מלחמה?

5 צעדים קריטיים שיסייעו לך לשמור על הכסף והפנסיה בימים אלו.

תקופת מלחמה טומנת בחובה חוסר וודאות כלכלית המשפיעה על כל אחד ואחת מאיתנו. עובדים רבים גויסו למילואים, חברות הוציאו את עובדיהן לחל"ת ללא הגבלת זמן, יש ירידה משמעותית בצריכה האישית והשקעות שונות הוקפאו או בוטלו בין רגע. עם זאת, חשוב לזכור שגם בזמנים אלו, ישנם צעדים פשוטים שניתן לנקוט כדי לשמור על הכסף והפנסיה שלנו.

העיסוק בנושאים אלו, גם בזמן לחימה, חשוב על מנת לשמור על החוסן האישי והציבורי. בסופו של יום, מדובר ברווחה האישית והבטחת העתיד הפיננסי וההגנות הביטוחיות, של כל אחד ואחת מאיתנו.

ירון בר-און, מנכ"ל הייטק ביטוח, הסוכנות הנבחרת לחברי מועדון הייטקזון, מסביר.

  1. עדכון ההגנות האישיות לצרכים האישיים באופן מיידי
    בימים אלו חשוב במיוחד לוודא שהפוליסות הביטוחיות של כל אחת ואחת מאיתנו עדכניות ומתאימות למצב האישי הנוכחי. כך לדוגמה, אם נולדו לך ילדים או התחתנת, עליך לעדכן את ביטוח החיים שלך כדי להבטיח שמשפחתך תהיה מכוסה במקרה של חס וחלילה מוות או אובדן כושר עבודה.
    רובינו חוסכים ומבוטחים בקרנות פנסיה ו/או בחברות ביטוח אולם לא תמיד מקפידים לבצע עדכונים והתאמות עם השנים. כתוצאה מכך אנו פוגשים מקרים רבים למשל של עמיתים אשר דיווחו בעבר כי הסטטוס המשפחתי שלהם הוא רווק, אך מאז הם נישאו והביאו ילדים לעולם אך לא עדכנו את חברת הביטוח או קרן הפנסיה. עדכון שכזה, שדורש ממך דקות ספורות בלבד, יבטיח את רווחתם הכלכלית העתידית של בני המשפחה, על כל צרה שלא תבוא, ומכאן חשיבותו הרבה.
  2. בחינה מעמיקה של האפשרות למשיכת כספי חיסכון במקרה של קושי כלכלי
    האם כדאי לפתוח חסכונות למי שסובל כרגע מבעיה תזרימית? האם פתיחת החסכונות היא מוצא אחרון לפתרון מצוקה כלכלית או לא בהכרח? המוצרים הפנסיוניים כמו קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות, הם החסכונות שיש לכל אחד ואחת מאיתנו. החיסכון באפיקים אלו כרוך בהטבות מס משמעותיות ביותר כולל פטורים ממס רווחי הון. כלל אצבע הוא שאלו הם הכספים האחרונים בהם יש לבצע שימוש. עם זאת, מי שנקלע לקשיים כלכליים בעקבות המלחמה וזקוק כעת לכסף נזיל, בהחלט ראוי שישקול שימוש בהם.
    פתרונות יצירתיים כגון הלוואות ממוצרים פנסיוניים כמו קרנות השתלמות או קופות גמל ומפוליסות חיסכון, יכולים להוות פתרון יעיל, אם הם נעשים תוך התחשבות במכלול השיקולים וההשלכות.
  3. התנהלות זהירה מול תנודות כספי שוק ההון
    תנודות בשווקים הפיננסיים הן תופעה טבעית בתקופות של אי וודאות ומלחמה כפי שראינו בשבועות האחרונים. ככל שהמלחמה תימשך, כך צפויה תנודתיות מוגברת בשווקים.
    מתיחות זו מתווספת לאווירה המתוחה ששררה בשווקים המקומיים עוד בטרם פרצה המלחמה, על רקע ניסיונות הרפורמה המשפטית והמאבק הציבורי נגדה, עליית האינפלציה ושיעורי הריבית. כמו כן, שערי המניות הגבוהים בשוק ההון האמריקאי והחשש מהירידות הנוכחיות והעתידיות, גורמים למשקיעים רבים למשוך כספים משווקי ההון.
    זו אחת התקופות המאתגרות ביותר למשקיעים ישראלים, ומשום כך היוועצות עם בעל רישיון היא הכרחית.
  4. "הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות זה להחזיק במזומן בזמן מלחמה”, אמר המשקיע האגדי וורן באפט.
    אחד מתוצרי הלוואי של מצב הלחימה הוא פגיעה משמעותית בכח הייצור המקומי, פגיעה זו צפויה להגדיל ביקושים "ולתדלק" את הכוחות האינפלציוניים שהיו קיימים ממילא עוד בטרם פרצה המלחמה.
    לצד הגידול בהוצאות המחיה, מציאות אינפלציונית שוחקת את ערך הכסף שלנו, ויש לכך השפעה ישירה גם על היתרות ששוכבות בעו”ש או בחיסכון הבנקאי. ככל שחולף הזמן והאינפלציה גוברת, כך הכסף ששוכב בבנק ממשיך לאבד מערכו. גם כאשר הוא צובר ריבית בחיסכון הבנקאי, סביר להניח שהיא תהיה מוכה משיעור עליית האינפלציה.
    במציאות כזו, שבה מצד אחד האינפלציה שוחקת את ערך הכסף ומצד שני חוסכים רבים חוששים מהתנודתיות של שוק ההון (ועל רקע רמת מחירים גבוהה מאוד בשוק המניות האמריקאי), רבים מחפשים אפיקי השקעה סולידיים - אפיקים, שגם בעתות מלחמה יספקו מקלט לכספים שעבדנו קשה במהלך חיינו על מנת לחסוך.
    חשוב להבין כי למרות שבמהלך המלחמה ניתן לראות התחזקות של אפיקים הנחשבים “בטוחים” יותר בעיניי משקיעים, כמו התחזקות הדולר או הפרנק השוויצרי אל מול השקל, נהירה אוטומטית לאפיקים הללו עלולה להוביל בסופו של יום לאכזבה גדולה ויש לשקול זאת בכובד ראש. גם במקרים אלו, מומלץ ביותר להיוועץ במומחה בעל רשיון.
  5. בחינת כדאיות השקעה במט"ח:
    השקל, כידוע, החל לאבד מערכו עוד בטרם פרצה המלחמה, ואילו בימים אלו, באופן ברור, נראה כי המטבע ממשיך לאבד מכוחו. למי ששוקל רכישת מטבע זר, חשוב להבין שהעלות היא גבוהה יותר בשל היחלשותו של השקל. יש לקחת בחשבון כי הפרמטרים הכלכליים עשויים להעיד בטווח הארוך על התחזקות השקל, דבר שיביא לירידת שערי המט"ח בעתיד.

לסיכום, כחלק מניהול הכסף שלנו בעת מלחמה במיוחד ובשגרה בכלל, אנו צריכים להסתכל על המציאות סביבנו, ולחשוב איך היא תשפיע על הכלכלה, ואיך זה מתרגם לכדאיות או אי-כדאיות בהשקעות הכספים. כפי שבענייני משפט פונים לעורכי דין מומחים, בענייני בריאות פונים לרופא מומחה ובענייני חינוך פונים לגורם חינוכי מוסמך, גם בענייני כספים מומלץ לפנות לבעל רישיון המומחה בתחום.

לתיאום פגישת זום עם בעל רישיון לצורך ניתוח מצב קיים, התאמה ובחינה אישית ומעמיקה של הנושא, השאירו פרטים בעמוד זה. 

*ללא עלות לחברי הייטקזון *

יצירת קשר
קראתי את תנאי השימוש באתר וניתנת בזאת הסכמתי לתנאים אלו