דו"ח אישי

טופס 161 החדש: המדריך המלא

מהו טופס 161 החדש? במה הוא שונה מהטופס הישן? כיצד צריך למלא אותו, ומה קורה אם המעסיק או העובד עצמו לא ממלאים אותו? הייטק סוכנות לביטוח, הסוכנות הנבחרת לחברי מועדון הייטקזון, עושה לכם סדר בדברים.

החל מיום 1 בינואר 2024, חלה על פי רשות המיסים חובה על מעסיקים בישראל להגיש את טופס 161 החדש, במקומם של טופס 161 וטופס 161א שקדמו לו.

טופס 161 משמש להודעה על פרישה מעבודה של עובד, ובאמצעותו מורה המעסיק על יתרת כספי הפיצויים העומדים לרשות העובד. בהיבט הפרקטי, הטופס משמש לצורך משיכת כספי פיצויים לאחר ניתוק יחסי עובד-מעביד וחשוב שיהיה ברשות העובד בעת הצורך.

ככלל, הטופס החדש מעביר את עיקר האחריות בטיפול בנושא מפקידי השומה – שעסקו בכל הכרוך בכך עד כה-  ישירות למעסיקים עצמם. נוכח השינוי, נדרשים כעת המעסיקים עצמם למלא ולחתום על הטופס עבור כל עובד בסיום עבודתו, ולהעביר עותק לרשות המיסים.

מהם השינויים בטופס 161 החדש?

הטופס החדש כולל מספר שינויים מהותיים מהטופס הקודם, ובראשם:

  • מבנה הטופס: הטופס כולל כעת שלושה חלקים: חלק א', "הודעת המעסיק", הכולל את פרטי העובד, המעסיק, סיבת הפרישה ועוד. חלק ב', "הודעת העובד", הכולל את בקשות העובד ביחס למענקים שהועמדו לרשותו בגין תקופת העבודה והצהרה, וחלק ג', הכולל את חישוב המעסיק והנחיות לקופת הגמל.
  • מידת הפירוט: הטופס כולל יותר פרטים על יתרת כספי הפיצויים של העובד, כגון סכום יתרת הפיצויים, אופן חישוב יתרת הפיצויים, ועוד.
  • התייחסות למרכיבים נוספים המשפיעים על כספי הפיצויים, ובכלל זה רצף קצבה אוטומטי, פנסיה תקציבית, פרישה מוקדמת ועוד.

כיצד למלא את טופס 161 החדש?

חלקים א' וג' ימולאו על ידי המעסיק, ואילו חלק ב' ימולא על ידי העובד עצמו.

בחלק א' על המעסיק למלא, בין היתר, את פרטים כמו שם העובד/ת וכתובתו, מספר תעודת הזהות, פרטי המעסיק, סיבת הפרישה, תקופת העבודה, תקופות עבודה לא רציפות/שינויים בשיעורי המשרה/ הפחתות שכר, משכורת העובד, פנסיה תקציבית, מענקי פרישה, תקופת העבודה, פירוט המענקים, הפקדות המעסיק למרכיב הפיצויים בקופת גמל לקצבה שהעובד חויב במס, קצבה טרם פרישה ועוד.

חלק ב', "הודעת העובד", ימולא על ידי העובד עצמו לאחר שהוצגו בפניו כל הפרטים שמולאו על ידי המעסיק בחלק א'.

בחלק ג' על המעסיק למלא את החישובים וההנחיות לקופת הגמל.

מה קורה אם העובד לא מילא את חלקו בטופס 161 החדש?

על פי הנחיית רשות המיסים, העובד נדרש להשיב את המסמך עם פרטיו תוך 10 ימים בלבד מהמועד בו ניתן לו הטופס על ידי המעסיק.

במקרה בו העובד לא החזיר למעסיק את הטופס ממולא עם החלק הנדרש ממנו (חלק ב'), הנחיות רשות המיסים הן כי במידה ו"סך הסכומים שהופקדו בקופות הגמל לקצבה אינו עולה על התקרה ל"רצף ברירת מחדל" וכן, כי "העובד אינו זכאי למענק פרישה נוסף ממשלם שאינו בקופת גמל לקצבה", אז על הקופה "לראות בסכומים כאמור סכומים שיועדו לרצף קצבה, אלא אם העובד יעביר לקופות הגמל אישור פקיד שומה הקובע אחרת".

מה קורה אם המעסיק לא מילא את חלקו בטופס 161 החדש?

במקרה בו המעסיק לא מילא את טופס 161 החדש, הוא עלול להיחשף לקנסות מצד רשות המיסים. בנוסף, העובד עלול להיתקל בקשיים בעת קבלת כספי הפיצויים שלו.

איך מגישים את הטופס?

לאחר חתימה של העובד על הטופס המעסיק נדרש להעביר אותו לפקיד השומה בצירוף 3 תלושי שכר אחרונים, כאשר פקיד השומה יכול אף לדרוש יותר מכך.

את הטופס ניתן להגיש באופן מקוון באתר רשות המיסים או באופן ידני לפקיד השומה אשר אצלו מתנהל תיק הניכויים של המעסיק.

 

להורדת הטופס מאתר רשות המיסים לחצו כאן. 

 יש לכם שאלות נוספות על טופס 161 החדש? צריכים עזרה? צרו קשר ונשמח לסייע.

יצירת קשר
קראתי את תנאי השימוש באתר וניתנת בזאת הסכמתי לתנאים אלו