דו"ח אישי

ערכם של מקדמי המרה מובטחים

מקדם קצבה מובטח (או מקדם המרה מובטח) הינו מספר הרשום בפוליסת ביטוח מנהלים וותיקה, אשר מהווה בסיס לחישוב המרת החיסכון שייצבר בתכנית עד לגיל הפרישה, לפנסיה חודשית שתובטח לכל חיי המבוטח. מדובר בהבטחה אותה מספקת חברת הביטוח למבוטחים בפוליסות וותיקות במסגרת תנאי הפוליסה. אף כי מדובר בהבטחה בעלת ערך כלכלי, משום שחברת הביטוח לוקחת על עצמה "סיכון" של אריכות ימים, במקרים רבים שוגים בעלי מקצוע ו/או מבוטחים בהתייחסם למקדם זה כאל נכס שיש לשמר כל מחיר. בפועל, יש כאן מחסום פסיכולוגי, או קיבעון מחשבתי אשר לעתים קרובות לא מאפשר לנו לראות כי יש פתרונות טובים יותר. ברירת המחדל של מרבית אנשי המקצוע, היא מתן המלצה אוטומטית לשמר תכנית בעלת מקדם, מבלי לבדוק שזהו אכן המהלך הכלכלי הנכון ביותר ללקוח.

בלשונה של המפקחת על הביטוח:
"ציפינו שהשוק יבחן מה עלותו של אותו מקדם מובטח, אל מול דמי הניהול שקיימים היום בפועל בפוליסות החדשות, כי יש לחשב את ההטבה של דמי הניהול המופחתים מול ההטבה או הערך הכלכלי של המקדם המובטח, שהערך הכלכלי שלו לא מובטח ממש... כל אחד ואחד צריך לעשות את השיקול, באמת, מה הערך הכלכלי של אותו מקדם, מול הנחת דמי הניהול שלו, הכיסוי הביטוחי ועלותו שמבטיחה לו הפוליסה החדשה".

במלים אחרות, המפקחת קובעת כי מן הראוי לבחון חלופות אחרות בדמי ניהול ועלויות ביטוח נמוכות יותר, דבר שישפיע על גידול בצבירה הצפויה, שבמקרים רבים יכסה את כל הפער שהבטיח לכאורה המקדם. ביחס לפוליסות מבטיחות המקדמים, פער הצבירה הנ"ל בעצם מהווה "מחירו האמיתי של מקדם הקצבה המובטח", והוא שונה מחוסך לחוסך.

אף שגידול בתוחלת החיים יפחית את הקצבה הצפויה מאלטרנטיבה אחרת בה אין הבטחה למקדם, עודף הצבירה באלטרנטיבה, במקרים רבים, יחפֶּה על גידול מסוים בתוחלת החיים ואף מעבר לכך. ב"מאזן הכולל", נמצא לעתים קרובות כי האלטרנטיבה, עדיפה בהרבה על מצב הקיים.

לצורך קבלת החלטה הנכונה לך, השאלה הבסיסית שצריכה להישאל היא: מהי תוחלת החיים לאיזון, בה צפויה הקצבה מהתכנית האלטרנטיבית בדמי הניהול המופחתים, להשתוות לקצבה מפוליסת הקצבה, והאם אנו מודעים למחיר אותו אנו משלמים?

התשובה לשאלה זו נגזרת מפרמטרים רבים: סוג הפוליסה הוותיקה, סוג האלטרנטיבה, מועד הפקת הפוליסה, דמי הניהול והיקף הכיסוי הביטוחי הנדרש ועוד. ישנם מקרים בהם תוחלת החיים לאיזון היא בגיל 90 ואז בהחלט ניתן להבין את מי שמחליט לשמר פוליסה ישנה. עם זאת, ישנם מקרים בהם תוחלת החיים לאיזון מתקרבת לגיל 135 ואז בוודאי מדובר בתכנית מאד בזבזנית אותה ראוי להחליף באלטרנטיבה עדיפה.

יצירת קשר
קראתי את תנאי השימוש באתר וניתנת בזאת הסכמתי לתנאים אלו